De Duitse autoconstructeur Mercedes-Benz, onderdeel van de groep Daimler, wil nog dit jaar een concurrent voor de elektrische wagens van de Amerikaanse producent Tesla op de markt brengen. Dat heeft Thomas Weber, hoofd ontwikkeling bij Daimler, tegenover het persbureau Reuters bevestigd.
De elektrische wagen zou onder de naam van Mercedes-Benz in oktober dit jaar op de Paris Motor Show aan het grote publiek worden voorgesteld. Tegen het einde van het decennium zou de elektrische wagen van Mercedes op de commerciële markt worden geïntroduceerd.
Thomas Weber verklaarde dat de elektrische wagen van de Duitse constructeur een actieradius van ongeveer 500 kilometer zal hebben. Daarmee werpt Mercedes zich volgens de analisten ontegensprekelijk op als een belangrijke concurrent van de portfolio die Tesla aan het uitbouwen is.
Investeringen
De plannen zijn volgens Weber een duidelijke indicatie van het grote engagement dat Daimler tegenover elektrische mobiliteit tentoon spreidt. “Mercedes-Benz heeft beslist zwaar in elektrische mobiliteit te investeren,” benadrukte hij. “We zijn ervan overtuigd dat de markt klaar is voor deze nieuwe ontwikkelingen.”
Mercedes-Benz geeft aan de volgende twee jaar minstens 7 miljard euro te investeren in duurzame technologieën. Naast de elektrische wagen wordt daarbij ook aandacht besteed aan ontwikkelingen rond brandstofcellen en plugin-hybrides.
De Duitse constructeur wil ook een groot gedeelte van zijn bestaande portfolio van elektrische motoren uitrusten. In Duitsland verkocht Mercedes het voorbije jaar 3.000 elektrische of hybride wagens. De totale Duitse verkoop van het concern liep op tot 310.000 exemplaren. Gestreefd wordt op relatief korte termijn een verkoop van 100.000 elektrische wagens per jaar te realiseren.