DuurzaamCollectief

Voor alle bedrijven die op een duurzame wijze werken is DuurzaamCollectief geschikt. Deze samenwerking biedt u de mogelijkheid om uw inspanningen en de inspanningen binnen de keten/branche op het gebied van milieu en duurzaamheid zichtbaar te maken.

DuurzaamCollectief zal zorgen voor de publicatie van uw nieuws, beleidsstukken, branche afspraken, notulen vergaderingen met concullega's, enzovoort. Hierdoor wordt u volledig ontzorgd in relatie met Bevoegd Gezag en/of certificering(en). Tevens hoeft uw eigen website niet continu aangepast te worden en wordt deze niet onnodig vervuild. Een link naar deze website is dan al voldoende.

De kosten bedragen: € 360,- exclusief BTW per jaar. Ook lid worden? Bel 0412 - 649 844 of klik hier en registreer direct!

>>>

Toekomst waterstofauto lijkt dichterbij te komen

geplaatst op: 06-09-2016 Toekomst waterstofauto lijkt dichterbij te komen

Hoewel de elektrische auto veel meer aandacht krijgt dan een auto gedreven door waterstof, lijkt de waterstofauto geen toekomstdroom meer te zijn. De waterstofauto lijkt aan terrein te winnen en kan een geduchte concurrent worden van de elektrische auto. De vooruitzichten lijken veelbelovend, maar hierover is niet iedereen het eens.

Ontwikkeling van de waterstofauto

De waterstofauto is volop in ontwikkeling en is in potentie één van de energiedragers van de toekomst. Een waterstofauto is een ‘gewone’ elektrische auto met een eigen energiecentrale ingebouwd: de brandstofcel. In de brandstofcel  wordt waterstof (H2) omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit vrijkomt. Uit de uitlaat van de auto komt slechts water.

Elektrisch of waterstof?

Het grote voordeel van een waterstofauto ten opzichte van de elektrische variant is dat je waterstof kunt tanken. Ook de actieradius (500 km) ligt op dit moment een stuk hoger. Het nadeel zit vooral in de productie en transport van waterstof.

De goedkoopste manier om waterstof te maken is uit aardgas of om, met behulp van elektriciteit, water te splitsen in waterstof en zuurstof. Beide manieren kosten energie om er vervolgens energie van te kunnen maken. Het transport van waterstof vereist een geheel nieuwe infrastructuur. Een ander nadeel is dat gedurende het gehele proces er 70 procent aan energie verloren gaat. Opslag van overtollige productie bij stroompieken in de vorm van waterstof is wel mogelijk. Een elektrische accu heeft hiervoor (nog) onvoldoende capaciteit.

Nederland en waterstof

In Nederland zijn inmiddels 2 actieve openbare waterstoftankstations. Minister Mansveld heeft aangekondigd dat er binnen twee jaar minstens 2 extra openbare stations bijkomen. Autofabrikant Hyundai zette eerder dit jaar de eerste 7 waterstofauto’s op de Nederlandse markt. De aanschafprijs van 55.000 euro werd met enthousiasme onthaalt, omdat deze fors lager ligt dan de bedragen die eerder werden genoemd. De verwachting is dat andere autofabrikanten dit voorbeeld spoedig gaan volgen.

Auto van de toekomst

De strijd tussen de elektrische auto en de waterstofauto lijkt daarmee toe te nemen en dat is alleen maar goed voor de ontwikkeling van beide auto’s. Fossiele brandstof zal hierdoor steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. De komende jaren zullen uitwijzen of waterstof, elektrisch of wellicht een combinatie van beide de auto van de toekomst gaan aandrijven.